Amazon är snart här, och du som har en näthandel och inte vill/kan konkurrera med handelsjätten bör fundera på att börja synas just på den plattformen.

Om du har en näthandel som växer bör du tänka på att utöka ditt lagersystem, med komplett lagerinredning och system för allt från pallhantering till småplock. Det kan verkligen hjälpa dig i det långa loppet.

Lagerbyggnader uppförs under hemlighetsmakeri

Du som näthandlare kanske även blir nervös över faktumet att Amazon med sin e-handel snart kan vara i Sverige. I Dagens Nyheter går det att läsa om hur Amazon nu köpt mark i Eskilstuna, Västerås och Katrineholm, för att där bygga stora lager på totalt 300 000 kvadratmeter. För hela 60 miljoner kronor. En hel del med andra ord. Samtidigt har svenska Postnord tecknat ett treårsavtal med samma näthandelsjätte, en förlängning av ett tidigare avtal. Men chefen för Postnord vill inte kommentera avtalet och även där, liksom med lagerbyggnationerna, råder det står hysch-hysch.

  • Från att ha varit en bokhandel på nätet finns nu det mesta hos Amazon, inklusive molntjänster för medieföretag, film- och tv-produktion och matvaror.
  • Skälet till bolagets framgång och totala marknadsdominans tillskriver de flesta bedömare framförallt enkelheten för kunden.
  • Amazon har gjort tröskeln för att handla på nätet väldigt låg med generösa returregler, stående beställningar, låg gräns för fri frakt – och allt går att göra med få klick.
  • Om du exempelvis är företagare kan du enkelt växla mellan ditt företagskort och privata kort beroende på vad du ska handla.
  • Servicen möjliggörs genom en rad lösningar bland annat ett transportsystem som liknar Uber och som uppges göra att Amazon kan nå en av fyra amerikaner på under en timme.

Källa: Svenska Dagbladet Näringsliv

De som ännu inte förberett sig på Amazons inträde i Sverige borde alltså kanske göra det, inte minst genom att se till att annonsera ut sina varor och tjänster på den stora plattformen. För ett mindre företag kan denna nätplattform till storhandel faktiskt utgöra lite av en möjlighet, eftersom du kan synas och sälja dina varor och produkter där. För att ens kunna konkurrera med Amazon krävs det at du verkar inom en väldigt smal nisch, annars finns det få områden som storhandeln inte verkar i eller kommer verka i. Tidigare i december var till exempel Amazon uppe i topp som världens högst värderade bolag, något som går att läsa om i denna artikel från Dagens Industri.