Marknadsföring är inte alltid en enkel sak att ha och göra med. Som företag är det viktigt att täcka alla kanaler, även de man inte tänker på – alltså den marknadsföring som sträcker sig utanför reklam på tv, i tidningar och annonser på tunnelbanan. Det handlar om den osynliga marknadsföringen: personalen.
De anställda på företaget är den bästa marknadsföringen, om den sköts på rätt sätt. Och det finns 3 sätt att göra det: 1. genom att arbeta med employer branding 2. genom att ta fram produkter som de anställda använder och därmed sprider (på http://www.axonprofil.se/ kan man hitta produkter att sätta företagets namn på och ge till sina anställda) och 3. genom att låta de anställda tala om företaget på ett positivt sätt på sociala medier.
Employer branding
När det kommer till att arbeta bra med employer branding kan det även leda till att man lättare för bra personer som söker de tjänster som företaget annonserar ut. Detta är även någonting som Svenska Dagbladets Näringsliv har skrivit om, i en artikel med rubriken ”Tydlig profil lockar rätt person”. Där skriver de om hur många företag nu börjar ta employer branding på större allvar, men inte alltid vet hur de ska nyttja det. Läs gärna artikeln för att komma över bra tips och vägledning.
Sociala medier
Vad gäller sociala medier är det fortfarande så pass nytt att många arbetsgivare känner sig lätt förvirrade till hur det ska hanteras. Men det hela handlar helt enkelt om att man kommunicerar öppet med både kunder och anställda, samt involverar ens följare i arbetet på sociala medier. I en artikel här skriver man hur man marknadsför företaget på LinkedIn och det tillkommer många bra tips som är väl värda att ta till sig.