Att ha rätt personal är inte bara lönsamt och effektivt det är även goodwill och skapar god marknadsföring utåt. Det kan dock ibland vara svårt att hitta rätt i djungeln och många söker experthjälp.

I SvD kan vi läsa om hur svår konst det är att faktiskt rekrytera rätt. Det blir allt svårare att få rätt person på rätt plats. Att just hitta rätt kompetens har väl länge varit en prioriterad fråga hos bådearbetsintervju rekryterare och i HR-avdelningar men det är också numera ett faktum att en felrekrytering är både kostnadsnegativt och ineffektivt. Det gör så att även ekonomiavdelningen tittar upp. Att ha rätt personal indikerar även att det är ett solitt och välstrukturerat, seriöst företag, något som bådar väl marknadsföringsmässigt givetvis.

Säkerställ rekryteringen

Även i Sydsvenskan rapporteras det att hälften av Malmös småföretagare planerar att nyanställa under året men att deras största problem inte är finansieringen av detta utan att faktiskt hitta rätt personal. Och ja det handlar så klart om att rätt kompetens inte alltid sitter i rätt person, ibland är även personlighet kompetens, hur man passar in i ett företagsklimat, mot överig personal men även kunder. Personkemi är viktigt, inte minst i arbetslivet. Du ska ju jobba bredvid en viss person kanske alla vardagar i veckan, samarbeta och planera med en person, äta lunch och gå på afterwork, då är det väldigt viktigt att det känns om än inte superbra i alla fall hyggligt. Det är en konst att rekrytera rätt med andra ord, och många aspekter ska tas i omtanke, meriter och arbetsliverfarenhet inte minst, men även kapacitet att utvecklas, empati och samvetsgrannhet. Ett riktigt grundligt jobb väntar den som vill ha rätt personal och det säger sig självt att ibland kan det gynna företaget att faktiskt våga blicka ut och ta hjälp av experter.

På denna sida kan du få både hjälp och råd. Rekrytering i Stockholm är som sagt en djungel men med rätt företag kan du få en skjuts i rätt riktning.